Zdravá výživa

CUKROVÍ - SLADKÉ RECEPTY

13. prosince 2010 v 23:23 | Ivana Růžičková
Ve svých receptech Vám zde nebudu uvádět přesné poměry použitých surovin z důvodu jejich časté variability a rovněž proto, že suroviny přidávám vždy aktuálně dle výsledné konzistence výsledné hmoty (bezlepkové těsto se chová jinak než běžné s lepkem), psyllium přidávám pro zachování vláčnosti těsta

PERNÍČKY
včelý med - (pokud na něj není alergie), melasa, příp hnědý cukr nebo sušená stevie/i nálev, rýžový olej, rýžová i amarantová mouka, sušené obilné mlého či kozí, perníkové koření, trocha skořice, psyllium, bezfosfátový kypřící prášek
ve vodní lázni rozpustím med, melasu s mlékem, přidám mouku a kypř. prášek, koření, pár kapek oleje a řádně propracuji všechny komponenty,  nechám odležet a vychladit v lednici alespoň 2 hod. vyválím na hrubší placku, vykrajené tvary peču v mírně teplé troubě max. 130C

VOSÍ ÚLY
kukuřičná mišutka, instantní kaše pohankovorýžová nebo jen rýžová, kokos, bezlepkové amarantové drcené piškoty,rum, carob, palmové máslo, hnědý cukr,  voda, vanilkový pudink, lze přidat rozemleté  mandle
vrchní tmavá vrstva je tvořena z mletých piškotů s přídavkem menšího množství instant. kaše, másla, carobu, cukru, vody
vnitřní světlá se skládá z utřeného másla s cukrem a uvařeným vanilk. bezl. pudinkem (malé množství postačí)
výše uvedené hmoty nechám vychladit v lednici a tvaruji z ní v otviratelné formičce hnízda, na spodek pčitlačím piškot

KULIČKY
kukuřičná mišutka, instantní kaše pohankovorýžová nebo jen rýžová, kokos, bezlepkové amarantové drcené piškoty,rum, carob, palmové máslo, hnědý cukr,  voda, lze přidat rozemleté  mandle (pro děti  místo rumu použiji jen vodu nebo rýžové mléko)
výše uvedené suroviny zpracuji do hmoty, kterou nechám vychladit v lednici a tvaruji z ní kuličky
hotové lze v rámci obměn obalit v mandlích, kokosu, carobu

CAROBOVÁ ČOKOLÁDA
100 % palmový tuk, carob, přírodní cukr, pudink, ( případně čokoláda na vaření), voda,
ve vodní lázni spojím suroviny a plním jimi papírové košíčky (v rámci obměny lze přidat drcené mandle, kokos nebo rozinky či brusinky na dno košíčku
vrch lze ozdobit sekanou mandlí, brusinkou apod.

PUSINKY - stříkané
přírodní cukr nebo melasu, mišutka - instantní kaše rýžová, kukuřičná, pohanková, bílek, kokos, mandle, pro nealergiky -pražené ovesné vločky, případně jiné ořechy
 bílek s kapkou citron. štávy vyšleháme, přidáme ostatní suroviny, ze vzniklé hmoty tvarujeme lžičkou či stříkáme na plech různé tvary a pečeme velmi zvolna a krátce v troubě


BÁBOVIČKY
rýžová, kukuřičná a amarantová mouka, můžeme přidat i pohankovou, mléko rýžové či kozí nebo voda, olej rýžový, přírodní cukr či sladěnka, kypř. prášek  a psyllium, vaječ. žloutek, nastrouhané jablko, skořice, špetka mletého zázvoru
 ze surovin vypracujeme těsto, dáme vychladit do lednice a poté plníme do moukou vysypané formičky a klademe na plech, pečeme jako linecké těsto v středně vyhřáté troubě
(lze obalit v rozemletém cukru)

Zdravá strava - co a z čeho vařit a kde nakupovat

20. června 2010 v 21:58 | I Růžičková
z konzumovaných potravin je vhodné
-omezit : sladkosti, uzeniny a masné výrobky, mléčné výrobky-tavené sýry, kravské mléko
- rozšířit:- celozrné obilniny,  čerstvé ovoce (zde vypěstované), luštěniny (červená čočka, fazole mungo, fazole adzuki, boby)
- dolnit - semena + naklíčené obilniny, zeleninu blanžírovanou či vařenou v páře, pickles-rychle kvašenou zeleninu,
na zdravotní stav má pozitivní vliv u těchto alergií kombinace principů vegetariánské a makrobiotické stravy

stravování každého jednotlivce je vždy potřeba přizpůsobit jak aktuálnímu ročnímu období tak hlavněkonstitučnímu typu člověka ( ten může být u členů rodiny zcela odlišný - což je vhodné zohlednit při přípravě stravy) - viz. ajurvédská medicína, rozčlenění potravin dle chutí viz. čínská medicína
typ stravy, kterou konzumujeme význemně ovlivňuje stav orgánů, funkčnost meridiánových drah, lymfy, krve, kostí, vitalitu organismu, ale i chování

výše doporučované potraviny nakoupíte v

- prodejny racionální výživy
- bio-koutky v hypermarketech /Interspar, Globus,Tesco, Albert/
- bio farmy, ekozemědělci,
- vegetariálnské, makrobiotické restaurace
z vlastní zkušenosti mohu doporučit zařadit do stravy  tyto kořenící přísady
 - TAMARI /sojové ferment. koření, NORI -mořsé řasy drcené, UMEBOSCHI - švestičky /posilují žaludek, KURKUMU,

Recepty pro zdravé stravování

20. června 2010 v 21:53 | I Růžičková
Ve své rodině z důvodů potravinových alergií na kravské mléko, lepek, bílek, ořechy používám a doporučuji tyto potraviny

sušená obilná mléka (rýžové, pohankové, sojové, kukuřičné a pod.) nebo kozí sušené či kefírové, kozí jogurt,
máslo
palmové či sojové + oleje lisované za studena - rýžový, palmový-carotino, kukuřičný, olivový nebo Pí olej řepkový
cukr tmavý s melasou či třtinový, slad rýžový, javorový sirup, (případně sladěnka, slad ječmenný), listy stevie
mouky jednodruh- rýžová, pohanková, amarantová, kukuřičná, lupinová, sojová
směsi moučné- Panini mix B, mix C-sladké pečivo, Mantler, Michalík + deproteinovaný pšeničný škrob
kořenící přísady: mořská sůl, kurkuma, tamari- polévkové koření/soj. omáčka,  misso rýžové (sojové), bazalka, saturejka, petržel, pískavice, nori vločky,  
přílohy- rýži /basmati, celozrnou, jasmínovou, kulatozrnou, sweet/, pohanku, knedlíky připravuji ze směsi rýžové+pohankové+kukuřičné mouky, těstoviny rýžové, kukuřičné, pohankové apod.

OBILNÁ POLÉVKA - výživná, zahřívací (zvláště podzim až jaro)
namočíme obilí - dle vhodnosti pro jednotlivce (doporučuji  naturál rýži+oves, pohanku ),lze přidat i cizrna, červená čočka, boby (granulát sojového masa a pod. Propláchnutou směs maříme v papinovém nerez. hrnci, doplněné o mrkev, pastiňák, pórek, cibuli dle chuti. Kořeníme bazalkou, saturejkou, nori vločkami ( příp.řasou vcelku), troškou moř. soli-lépe než solit vložit jednu švestičku umeboši (prospívá velmi žaludku), pár kapek rýžového oleje. Doba varu asi 30 min. Pokud bude v hrnci málo vody uvařením vznikne kaše - základní pokrm vhodný na přípravu většiny jídel pro makrobiotiky.


POMAZÁNKY OBILNÉ ČI ZELENINOVÉ - snídaně, večeře, svačiny
uvařenou natural rýži, pohanku, oves (viz. příprava výše) apod. rozmixujeme s vařenou zeleninou dle chuti a dokořeníme (viz. většina receptů), přidáme mišutku nebo oves vločky, pár kapek oleje, čerstvé zel. natě, naklíč. obil. klíčky. Chuť se bude lišit dle převažující složky zeleniny. Takto lze připravit i luštěnin. pomazánky.

DROŽĎOVÁ POMAZÁNKA
zesklovaťíme cibuli na pánvi s pár kapkami rýžového oleje dle chuti malé množství nastrouhané mrkve případně čínského zelí. Přidáme čerstvé droždí,  po chvíli přilejeme trochu vody a dosypeme obilné mléko a kukuřič. nebo rýžovou krupičku a lze dodat i žloutek (vejce).Vychladné natíráme na pečivo.
  
BEZLEPKOVÁ PIZZA
do uvařené rýže přidám rýž., kukuřičnou krupičku nebo pohankovou mouku, lžíci bezfosfát. kypř. prášku nebo trošku sody bicarbony, 1 lžíci rýžového či carotinového oleje, tymiám+oregáno+bazalku, kurkumu - vypracuji těsto nelepivé konzistence na pečícím papíře vyválím tentou placku. Potřu ji kapkou zmíněného oleje, přidám malou lžičku rajského protlaku a posázím několika druhy oblíb. sezónní zeleniny (mrkev,hrášek, kukuřice, květák, zel. fazolky), nahoru nakrájím kozí sýr nebo tofu a zapeču v troubě při teplotě asi 150-180 stup., 15-20 min.
základní těsto po přidání psilia,kozího kefíru nebo vody, našleháním a dochucením o další koření lze použít na přípravu housek či chleba po patřičném nakynutí

ZELENINOVÉ KARBENÁTKY
pokud takto (výše uvedenou) připravenou hmotu doplníme o žloutky, obilné mléko a vařenou zeleninu (listovou a kořenovou) - dochutíme hořčicí, česnekem, tamari, majoránkou zelen. vegetou vytvarujeme zeleninové karbenátky. Pečeme na sucho, potřené pár kapkami kvalitního lisovaného oleje v troubě na pečících papíře. Obměna hmotu zabalímě do zelného či kapustového listu.

JÁHLOVÉ  ZELENINOVÉ RIZOTO -chutná lehká a výživná snídaně či večeře
očištěnou nakrátou zeleninu- mrkev, pórek, cibulku, brokolici, čínským zelím a mírně podusíme s přidáním pár kapek rýžového oleje nebo carotina, okořeníme pískavicí, kurkumou, bazalkou, petrželk. natí, oreganem a příp. vegetou bez glutamanu. Propláchneme pečlivě několikrát pod horkou vodou nebo spařením jáhly - ty pak  s vodou přidáme do hrnce a na mírném plameni pod poklicí necháme vařit asi 10 min. Jáhly necháme vypluté dojít ještě dalších 10 min. pod poklicí. Pokrm lze obměňovat s různými typy zeleniny, přidáním ovesných vloček, pohanky apod.

BRAMBORÁKY S DÝNÍ, CUKETOU

nastrouháme najemno cukinu, přidáme menší mnošství natrouháných brambor, kukuřičné a rýžové či pohankové mouky, trochu vloček, koření-majoránka, saturejka, pískavice, oregano, bazalka, mořská sůl, bílý pepř, vegeta, pár kapek tamari, přidáme žloutky nebo celé vejce (dle vhodnosti jednotlivce), lze dodat nakráté tofu. Na zahuštění můžeme použít i mišutku. Zpracované a promísené rozprostřeme na voskovém papíře, pokapeme kár kapkami palmov. oleje (carotino) a pečeme ve středně vyhřáté troubě, cca po 10 min. obrátíme na druhou stranu.

RÝŽOVÝ NÁKYP - sladký pokrm
na mírném plameni uvaříme doměka namočenou sladkou či polopoupanou (short) rýži ve vodě.Ppo 15 min varu přídáme obilné mléko, pár kapek rýžového oleje (nebo kousek másla), hnědý cukr nebo sladěnku. Za dalších asi 10 min. vypneme a necháme dojít pod poklicí dalších 20 min. Na talíři dozdobíme mletou skořicí, melasou, karobem či brusinkami nebo propláchnutými hrozinkami.
- pokud z vychladné hmoty vytvarujeme kuličky, přidáme strouhaný kokos a necháme vysušit v troubě vznikne lahodný dezert

ACIDOBAZICKÁ ROVNOVÁHA

20. června 2010 v 21:49 | I Růžičková
Organismus člověka není schopen běžně konzumovanou stravou doplnit všechny potřebné minerály a vitamíny nezbytné pro správné fungování všech životních funkcí v těle.
- potraviny, které konzumujeme vytvářejí v těle kyselé prostředí - napomáháme tomu i díky stresům, životnímu stylu s malým množstvím pohybu.
běžné minerály v podobě tablet mají účinnost na úrovni max. 30 %
koloidní minerály mají vstřebatelnost přes 90 % - výrobek fy Pharma activ nebo Energy
kyselé prostředí můžeme neutralizovat konzumací zásaditých potravin, přídavkem jedlé sody bic. v podobě koupele, doplňováním vápníku (doporuč. homeopat. podpůrný vápník- Welleda) či zásodotvorný prášek  (v prodeji v drog. DROXI), správným dýcháním - dech, svičení, pobyt v přírodě či dýchání O3 - čističky vzduchu s ionizórem
  Stres odbourává zásady, překyseléné tělo odebírá minerály kostem, tělu se nedostává energie- snižuje se využití cukrů v těle, červené krvinky se shlukují , nedorazí až do kapilár, do těla se  dostává menší množství kyslíku.  Chronickém překyselení organismu se projevuje nejen v krvi, ale důsledky lze pozorovat změnami na kloubech, řídnutím kostí, vypadáváním vlasů, sníženou obranischopností organismu.
 Zásadité látky je tělu potřeba dodávat, zdravý organismus má mít PH 7 lehce zásadité.

Kyselinotvorné potraviny

maso, drůbež, ryby, vejce, mléko a mléčné výrobky, cukr a veškeré sladkosti jím slazené (včetně marmelády, sušenek, zmrzliny...)
obilniny - lehce kyselá reakce
luštěniny - lehce kyselá reakce
ořechy (kromě mandlí), mák
ocet, ovocný ocet, citróny (na trhu vždy nezralé)
špenát a rebarbora (vysoký obsah kys. šťavelové)
rajčata, jahody, průmyslové výrobky z brambor
tuky a oleje,
 ovoce

Zásadotvorné potraviny

kořenová zeleniny, brambory a téměř všechny druhy zeleniny
mléčně kvašená zeleniny (kyselé zelí, pickles)
mořské řasy
olejnatá semena (len, sezam, slunečnice, dýně)
u ovoce, avšak záleží to na stupni zralosti při sklizni a míry překyselenosti daného člověka


obiloviny a luštěniny - jsou kyselinotvorné - jinak by se těžko trávily a zelenina je zásadotvorná
Ovoce je v malé míře v žaludku lehce zásadotvorné, trávením se stává okyselující: jde rychle do krve, vyplaví inzulín, což je okyselující - oxidační proces je velmi rychlý, vrhnou se na to kvasinky a to je opět okyselující. Ovoce je tedy ve větším množství okyselující
•Jsou-li v těle plísně nebo je-li slabá slinivka, téměř vše se v těle stane kyselinotvorným!
• jídlo snědené večer - okamžitě okyseluje, protože se nestráví!
tepelně upravená zelenina, když vychladne - je okyselující (konzumujte ji teplou)
•kombinace obilovina a ovoce - jednoduchý cukr z ovoce zablokuje trávení složitého cukru z obilí, to začne kvasit a překyselí organismus
•jáhly jsou z obilovin nejméně okyselující

Potraviny zvyšující pH a tedy zásaditost organizmu, od nejzásaditějších k těm méně zásaditým:

40 - 35: Ředkev, ředkvička, brokolice, okurky, špenát, zázvor, česnek, cibule, citrón
35 - 30: čistý lecitin, houby, květák, meloun, mango
30 - 25: sušené fíky, rajčata, mrkev,
25 - 20: celer, řepa, sojové boby, zeleninová nať, pampelišky,
20 - 15: hlávkový salát, kapusta, černá melasa, olivy, jablečný ocet
15 - 10: fazole, hrozinky, pomeranče
10 - 5: banány, hrušky, jablka, mrkev, maliny, meruňky, zelený a bylinný čaj, mandle
5 - 0: brambory, nejlépe vařené ve slupce, proso (jáhly), pohanka, kokosový ořech

Potraviny snižující pH a tedy zvyšující kyselost v pořadí od těch nejkyselejších k těm méně kyselým:
40 - 35 : Vepřové, telecí, hamburgery, bílá rýže, hovězí, ústřice, uzeniny,
35 - 30: krabi, humr, mořští raci, krocan, kuře, káva, čaj černý, perlivé nápoje,
30 - 25: ryby, jiné maso, vajíčka, likéry, čokoláda, tvrdý sýr,
25 - 20: přírodní a divoká rýže, čočka, oves
20 - 15: pivo, víno, těstoviny, chleba,
15 - 10: celozrnný chleba, margarín, ořechy
10 - 5: máslo a smetana, ječmen,
5 - 0: tvaroh a měkký sýr, švestky
0: syrovátka, kravské a kozí mléko
 Tuto tabulku zpracoval Mgr. Jiří Čehovský

Zásady zdravé výživy

20. června 2010 v 21:41 | I Růžičková

kravské mléko a výrobky s něj (je spouštěčem většiny potravin. alergií )- výrazně zahleňuje, doporučuji nahradit obilnými mléky (ovesné, rýžové, kukuřičné, pohankové, sojové) či syrovátkou
měkké sýry - lze nahradit ovčími, kozími, tofu - fermentovaná soja
 bílý cukr (a sladkosti včetně úmělých sladidel) - nahradit lze hnědým nerafinov. cukrem, fruktózou, melasou, javorovým sirupem, rýžový sirup, sladěnka, rostlinka "sladká tráva" a pod.
sůl - užívat uvážlivěji, používat mořskou a doplnit bylinkami - majoránka, bazalka, oregano, pískavice, příp. jiná  kombin. koření bez glutamátů
oleje - doporučuji omezit - zařadit kvalitní lisované, vhodné pro vyšší teploty- carotino/palmový,rýžový, olivový, pí řepkový (příp . ostropestřecový, lněný, ...)

 bílou mouku a výrobky s ní - těstoviny, loupanou bílou rýži - nyhradit celozrnnými (zařazovat výrobky a produkty jako je  pohanka, jáhly, amarant, vločky, kroupy, kuskus apod.
nekombinovat v jednom chodu ovoce a zeleninu, ovoce a masné výrobky, uhlovodany - těstoviny, knedlíky apod. a maso, luštěniny nejlépe samostatně
pít převážně před jídlem, nebo alespoň 45 min. po jídle  (nebo jen malé množ.v jeho průběhu) - zapíjením jídla dochází k ředění žaludečních kyselin a trávení se stává méně efektivní
jíst v intervalech alespoň 2-3 hodin (mlsky, žvýkačky a jiná potrava mezi hlavními jídly neprospívá zažívání - oslabujeme agni oheň trávícího systému (do nádoby s natrávenými živinami vkládáte další- kde je proces teprve na začátku)
důkladné proslinění konzumované stravy - jedno sousto alespoň 30 x přežvýkat (literat. uvádí až 60x )
 Velmi důležité vždy zohlednit typologii- druh osobní konstituce v souladu s potřebami Vašeho těla (určení typu konstituce- vodítko viz. kniha Sedm tibeťanek)
Velmi důležité je doplňovat přísun minerálů a vitamínů pro tělo v podobě jak pestré stravy s převahou šetrně tepelně upravené zeleniny ( pařené v páře, blanžírované) nebo kvašené s obsahem enzymů - tzv. pikles a vařených celozrnných obilnin - natural rýže, oves, pohanka, jáhly, ječmen - i v podobě krup, žito, pšenice špalda nebo dvouzrnka, kamut, kuskus)
obilniny by ve stravě měly převažovat a tvořit asi 70-8O% naší stravy
Z luštěnin doporučuji červenou bulharskou čočku- nenadýmá, fazole adzuki, boby, mungo -prodává se naklíčené v supermarketech)

Pitný režim

Lidský organismus je tvořen převážně vodou - přísun čisté kvalitní vody není dostačující zvláště u dětí i žen.
u běžného dospělého organismu by měl být denní  přísun v objemu minim.2 l a  více (u váhy vyšší než 65-70 kg), v létě min. 3 l tekutin /vody ( sportovci, kojící ženy navíc  0,5-1 l ), osoby konzumující zrnkovou kávu- co šálek + stejné množ. vody navíc.
(mikroskopická struktura vody lze pozitivně ovlivnit vložením pozitivního mentálního programu)
běžná voda nemá stejnou kvalitu - proto doporučuji zařazovat pití PÍ vody, křišťálové vody, minerální vody z veřejně dostupných zdrojů, používaní filtrů pitné vody (eliminaci chlóru ),
bancha -zásadotvorný čaj,
na ozdravění organismu - čaje z villcacory, lapacha, vodu se šťávou z citrónu nebo limetky (posiluje játra), bylinné čaje z jitrocele, pampelišky, jahodníku apod.
- velmi doporučuji pití obilných káv (cikorka -směs čekanky, žita- zásadotvorné, ohřívají


 
 

Reklama