Zásady zdravé výživy

20. června 2010 v 21:41 | I Růžičková |  Zdravá výživa

kravské mléko a výrobky s něj (je spouštěčem většiny potravin. alergií )- výrazně zahleňuje, doporučuji nahradit obilnými mléky (ovesné, rýžové, kukuřičné, pohankové, sojové) či syrovátkou
měkké sýry - lze nahradit ovčími, kozími, tofu - fermentovaná soja
 bílý cukr (a sladkosti včetně úmělých sladidel) - nahradit lze hnědým nerafinov. cukrem, fruktózou, melasou, javorovým sirupem, rýžový sirup, sladěnka, rostlinka "sladká tráva" a pod.
sůl - užívat uvážlivěji, používat mořskou a doplnit bylinkami - majoránka, bazalka, oregano, pískavice, příp. jiná  kombin. koření bez glutamátů
oleje - doporučuji omezit - zařadit kvalitní lisované, vhodné pro vyšší teploty- carotino/palmový,rýžový, olivový, pí řepkový (příp . ostropestřecový, lněný, ...)

 bílou mouku a výrobky s ní - těstoviny, loupanou bílou rýži - nyhradit celozrnnými (zařazovat výrobky a produkty jako je  pohanka, jáhly, amarant, vločky, kroupy, kuskus apod.
nekombinovat v jednom chodu ovoce a zeleninu, ovoce a masné výrobky, uhlovodany - těstoviny, knedlíky apod. a maso, luštěniny nejlépe samostatně
pít převážně před jídlem, nebo alespoň 45 min. po jídle  (nebo jen malé množ.v jeho průběhu) - zapíjením jídla dochází k ředění žaludečních kyselin a trávení se stává méně efektivní
jíst v intervalech alespoň 2-3 hodin (mlsky, žvýkačky a jiná potrava mezi hlavními jídly neprospívá zažívání - oslabujeme agni oheň trávícího systému (do nádoby s natrávenými živinami vkládáte další- kde je proces teprve na začátku)
důkladné proslinění konzumované stravy - jedno sousto alespoň 30 x přežvýkat (literat. uvádí až 60x )
 Velmi důležité vždy zohlednit typologii- druh osobní konstituce v souladu s potřebami Vašeho těla (určení typu konstituce- vodítko viz. kniha Sedm tibeťanek)
Velmi důležité je doplňovat přísun minerálů a vitamínů pro tělo v podobě jak pestré stravy s převahou šetrně tepelně upravené zeleniny ( pařené v páře, blanžírované) nebo kvašené s obsahem enzymů - tzv. pikles a vařených celozrnných obilnin - natural rýže, oves, pohanka, jáhly, ječmen - i v podobě krup, žito, pšenice špalda nebo dvouzrnka, kamut, kuskus)
obilniny by ve stravě měly převažovat a tvořit asi 70-8O% naší stravy
Z luštěnin doporučuji červenou bulharskou čočku- nenadýmá, fazole adzuki, boby, mungo -prodává se naklíčené v supermarketech)

Pitný režim

Lidský organismus je tvořen převážně vodou - přísun čisté kvalitní vody není dostačující zvláště u dětí i žen.
u běžného dospělého organismu by měl být denní  přísun v objemu minim.2 l a  více (u váhy vyšší než 65-70 kg), v létě min. 3 l tekutin /vody ( sportovci, kojící ženy navíc  0,5-1 l ), osoby konzumující zrnkovou kávu- co šálek + stejné množ. vody navíc.
(mikroskopická struktura vody lze pozitivně ovlivnit vložením pozitivního mentálního programu)
běžná voda nemá stejnou kvalitu - proto doporučuji zařazovat pití PÍ vody, křišťálové vody, minerální vody z veřejně dostupných zdrojů, používaní filtrů pitné vody (eliminaci chlóru ),
bancha -zásadotvorný čaj,
na ozdravění organismu - čaje z villcacory, lapacha, vodu se šťávou z citrónu nebo limetky (posiluje játra), bylinné čaje z jitrocele, pampelišky, jahodníku apod.
- velmi doporučuji pití obilných káv (cikorka -směs čekanky, žita- zásadotvorné, ohřívají


 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.